יום שלישי, 18 באוגוסט 2015

סיפור צמיחה בקבוצת ילדים לפיתוח כישורים חברתיים | קרן כהן

סיפור צמיחה בקבוצת ילדים לפיתוח כישורים חברתיים | קרן כהן

במאמר זה נתאר את עבודתו של מנחה קבוצות הילדים לפיתוח כישורים חברתיים דרך הצגת סיפורה של תלמה, נערה בכיתה ו', שנטלה חלק בקבוצה כזו. סיפור זה מתחיל עם הגעתה לקבוצה, מחוברת לסיפור זהות חברתית כדחויה, חסרת בטחון עצמי וכמהה לחברות; ומסתיים עם יציאתה מהקבוצה מצוידת בסיפור זהות נוסף, מיטיב יותר: כנערה חברותית יותר ובעלת ידע ברכישת חברים. נתאר כיצד התאפשר השינוי מתוך היווצרות מערכות יחסים חדשות בקבוצה.


סיפור צמיחה בקבוצת ילדים לפיתוח כישורים חברתיים

 

מאת קרן כהן


פרטי המקרה הוסוו לשם שמירה על סודיות.

חוויות חיינו מעוצבות דרך השקפתנו על עצמנו ועל העולם. אמונות ומחשבות משפיעות עלינו, על תגובותינו, ועל הבנתנו אנשים אחרים. לקבוצה בה גדל ילד יש השפעה על אמונותיו ומחשבותיו היסודיות ביותר, שמשפיעות לאחר מכן על תפיסת עולמו.
כישורים חברתיים חסרים בילדים נגרמים לאור עיצוב תפיסות מוטעות, המשפיעות על הילד להתנהג בדרך שאינה תואמת, או שאינה מקדמת, ולעיתים אף פוגעת בו ובסביבה. במצבים אלו, חווים ילדים ביקורת ישירה ועקיפה, ובכך, הם נוטים לשוב ולהתבצר בהרגלים מוכרים, ודפוסים קבועים הולכים ומתחזקים (דרוסט וביילי, 2001).
יצירה ושמירה של קשרי חברות הן משימה התפתחותית חיונית בגיל הילדות וההתבגרות (שכטמן 2010). ילדים החסרים כישורים חברתיים או בעלי קושי לעשות שימוש יעיל בכישורים אלה לרוב לא מפתחים מערכות יחסים מספקות עם בני גילם, סובלים מדחייה או הזנחה, לעומת ילדים בעלי כישורים חברתיים, המאושרים יותר, בעלי השקפה חיובית יותר על החיים, מצליחים יותר בלימודים, וסובלים פחות מבעיות רגשיות (ElliotGresham, 1987; Forman, 1993; O'RourkeWorzbyt, 1996).
השאיפה לשינוי תפיסות ואמונות משותפת לאנשי טיפול רבים. שינוי זה מתרחש בעבודה הקבוצתית דרך חוויה בה בני אדם .... המשך לקרוא באתר פסיכולוגיה עיברית 

אין תגובות:

פרסום תגובה